BG
EN
Facebook Google Plus Twitter YouTube - Email

При спешен случай

Националната информационна линия за наркотиците, алкохола и хазарта не би могла да ви окаже необходимото съдействие, ако се нуждаете от медицинска или полицейска помощ, особено ако случаят е спешен. В подобни ситуации ние бихме могли единствено да ви предоставим допълнителни информация и консултиране чрез интернет и по телефон в работното ни време: всеки делничен ден от 9:00 до 17:00 ч. Сред нашите консултанти няма медицински лица и ние не работим във взаимодействие с полицията и центровете за спешна медицинска помощ.

Какво е добре да знаете при спешен случай

Свръхдоза с депресанти

При свръхдоза с депресанти – хероин, морфин, метадон (както и други видове опиоиди), алкохол, различни видове успокоителни и приспивателни лекарства, които се продават с рецепта, като барбитурати, бензодиазепини и зопиклон – функциите на тялото се забавят и могат да се появят симптоми като:

  • бавно, плитко, нерегулярно дишане;
  • посиняване на устните или кожата под ноктите;
  • повръщане;
  • болки в гърдите, стягане, задух;
  • студена или бледа кожа;
  • бавен или недоловим пулс;
  • загуба на съзнание
  • невъзможност пострадалият да бъде свестен.

В такива случаи можете да направите следното:

  • Опитайте се да запазите спокойствие и се обадете на спешен телефон 112!

  • Не оставяйте пострадалия сам.
  • Докато чакате медицинска помощ, се опитайте да получите отговор от пострадалия като викате името му, щипете гърба на дланта му или разтривате гръдната му кост с кокалчетата на пръстите си.
  • Ако пострадалият реагира, опитайте се да го изправите и да го накарате да ходи, дръжте го максимално бодър.
  • Ако не получавате отговор, уверете се, че дихателните му пътища не са блокирани (възможно е да е повърнал или да си е глътнал езика).
  • Проверете дали пострадалият диша. Можете да го направите като поставите дланта си или огледалце пред носа и устата, опитайте се да видите дали гърдите му се движат нагоре и надолу.
  • Ако няма дишане или е много слабо, ако не можете да усетите пулс, направете дишане уста в уста и сърдечен масаж, но само, ако знаете как. Ако не сте в състояние да сторите това, обърнете пострадалия да лежи на едната си страна на пода в „съвземаща“ поза.

 

 

 

Свръхдоза със стимуланти

При свръхдоза със стимуланти – амфетамини, метамфетамини, кокаин, екстази, синтетични катинони (като мефедрон) – могат да се появят симптоми като:

  • ускорен пулс;
  • мускулни спазми;
  • гърчове;
  • параноя;
  • психоза;
  • загуба на ориентация;
  • повръщане;
  • прегряване;
  • загуба на съзнание;
  • спиране на сърдечната дейност.

В такива случаи можете да направите следното:

  • Останете с пострадалия и му помагайте да остане спокоен.
  • Заведете го на тихо, по-спокойно място.
  • Ако е възможно, сложете студен мокър компрес на врата или челото му.
  • Ако е в безсъзнание, обърнете го да лежи на едната си страна на пода в „съвземаща поза“.

  • Обадете се на спешен телефон 112!

 

Безсъзнание

Човекът не отговаря на повикване, не реагира на докосване.

Особено при алкохол, опиати, GHB, транквилизатори.

  • Освободете дихателните пътища (погледнете в устата и премахнете повърнатото, ако има).
  • Сложете човека да легне в съвземаща поза.

  • Обадете се на телефон 112 или го заведете в спешното отделение!

Епилептичен припадък

Човекът лежи на земята и има конвулсии (силно се тресе), може да му излиза пяна от устата.

Особено при употреба на стимуланти.

  • Сложете човека да легне в съвземаща поза.

  • Обадете се на телефон 112 или го заведете в спешното отделение!

Тежка възбуда

Човек в това състояние може да е много агресивен и да е в голямо физическо страдание. Тежката възбуда е комбинация от делириум, психическа и двигателна възбуда, тревожност, халюцинации, обърканост, агресивност, нечувствителност към болка, повишена температура, нечовешка сила.

Особено при употреба на стимуланти.

  • Важно е да не се ограничават движенията на човека, например да се обуздава чрез прилагане на сила.
  • Дайте му пространство и се уверете, че може да диша свободно.
  • Ако няма как да се доближите или да разговаряте с човека, помолете охраната или полицията за помощ и се обадете на телефон 112! За щастие това се налага много рядко.

Преохлаждане

Депресантите и мокрите кърпи/дрехи могат да понижат температурата на човек прекалено много.

Особено при употреба на депресанти като опиати и транквиланти.

  • Проверете температурата на главата му с дланта си.
  • Студено ли му е на човека? Трепери ли и объркан ли е? Махнете мокрите кърпи/дрехи и го стоплете (не забравяйте да покриете и главата му).
  • Когато положението изглежда сериозно или имате някакви колебания, обадете се на телефон 112 или го заведете в спешното отделение!

Животозастрашаващо прегряване

Особено при употреба на стимуланти.

  • Отидете на тихо място, уверете човека, че няма да го оставите и го успокойте, насърчете го да пие на малки глътки течности като вода и безалкохолни напитки.
  • Проверете температурата на главата му с дланта си.
  • Лицето на човека червено и горещо ли е, той все още контактен ли е? Ако да, отидете на по-хладно място и напръскайте човека с вода, особено по главата. Уверете се, че главата му се охлажда.
  • Лицето на човека бледо и горещо ли е? Или е по-малко контактен? Обадете се на телефон 112, махнете излишните дрехи и се опитайте да го охладите като го напръскате с вода.

Остра психоза

Човекът е в параноя и мисли, че го следят или преследват. Понякога дори вярва, че хората се опитват да го наранят. Много е трудно да се променят тези налудности (заблуди). Често пъти човекът може да има халюцинации (да вижда, чува, усеща или подушва неща, които не са реални) и да бъде агресивен.

Особено при употреба на стимуланти или халюциногени.

  • Осигурете безопасни условия за човека.
  • Уверите го, че искате да му помогнете, че никой не го следи или се опитва да го нарани. Кажете му, че нищо няма да му се случи.
  • Не потвърждавайте заблудата, но и не я опровергавайте. Просто останете спокоен, говорете по спокоен начин и кажете на човека, че е в безопасност и че помощта идва.
  • Обадете на телефон 112 или го заведете в спешното отделение!


Някой под въздействието на наркотици/алкохол ви заплашва физически?

  • Опитайте се да се отдалечите максимално от човека, който ви заплашва и да поставите някаква преграда помежду си.
  • Опитайте се да запазите спокойствие и да не се конфронтирате с него.
  • Обадете се на спешен телефон 112!

  • Опитайте се да привлечете вниманието на други хора – минувачи, съседи.

Някой под въздействието на наркотици/алкохол застрашава собствените си живот и здраве?

  • Обадете на полицията – телефон 112!

  • Останете с човека, докато помощта пристигне и се опитвайте да го успокоите.
  • Окуражавайте човека да говори с вас и го изслушвайте, без да го съдите, независимо какво ви казва.
  • Ако човекът и в момента консумира наркотици или алкохол, опитайте се да го убедите да спре.
  • Уверявайте го, че кризата му е причинена от употребените наркотици/алкохол и скоро ще премине заедно с тяхното въздействие.

Употребили сте наркотици/алкохол и имате спешна нужда от помощ?

  • Ако се страхувате, че може да сте предозирали, обадете се веднага на спешен телефон 112!

  • Ако сте изпаднали в пристъп на силен страх, отидете на по-тихо и спокойно място и се обадете на свой близък човек или на Информационната линия за наркотиците, алкохола и хазарта: телефон 0888-99-18-66.
  • Ако се страхувате, че можете да посегнете на живота си, опитайте се да не оставате сам, намерете някой, който да ви изслуша или се обадете на Информационната линия за наркотиците, алкохола и хазарта: телефон 0888-99-18-66.
  • Не забравяйте, че освен в случаите на свръхдоза, повечето ефекти на наркотиците и алкохола са преходни и постепенно ще отзвучат, колкото и да са неприятни.

При спешни случаи повикайте Бърза помощ и/или полиция на телефон 112!

При нужда от допълнителна консултация или съвет можете да се обадите и на Информационната линия за наркотиците, алкохола хазарта: телефон 0888-99-18-66. Работно време: всеки делничен ден от 9:00 до 17:00 ч.